outer-CV-joint_sconto-ir

سر پلوس یکی از اساسی ترین قطعات بینابین گیربکس و جلوبندی هر خودرویی است که وظیفه‌ی مهمی را بر عهده دارد. سر پلوس نیرویی را که از گیربکس و میله پلوس دریافت می کند را به چرخ های خودرو انتقال می دهد که موجب حرکت ماشین می شود. در این مقاله تلاش به بررسی سر پلوس و متعلقات آن داریم تا اطلاعات بیشتری در مورد این قطعه پیدا کنید.

در اینجا میخوانیم :

پیشتر ما در مورد اینکه مجموعه پلوس چگونه کار میکند صحبت کردیم ؟

امروز در رابطه با سر پلوس با شما صحبت می کنیم. سر پلوس یکی از اساسی ترین قطعات جلوبندی در هر خودرو می باشد و برای اینکه بدانیم چطور کار میکند با ما همراه باشید.

حتما می دانید

خودروی روشن یک مقدار نیرو تولید می کند؛ این نیروی تولید شده باید بوسیله کلاچ به گیربکس و از گیربکس به وسیله میله پلوس به کله پلوس منقل شود و در نتیجه سر پلوس نیروی دریافتی را به چرخ منقل می کند که موجب حرکت خودرو می شود.

سر پلوس چه شکلی است ؟

outer-CV-joint_sconto-ir-2

سر پلوس قطعه ای فلزی با پایین تنه مخروطی شکل و بالا تنه میله ای هزار خاری است. درون مخروطی . پلوس متشکل است از ساچمه و قطعات محافظ ساچمه و از همه مهمتر هزار خاری داخلی که متناسب به مدل خودرو ها تعداد خار و مدل آن ها فرق دارد و در زمان تهیه باید به آن توجه کرد.

به طور مثال

outer-CV-joint_sconto-ir
کله پلوس 22 خار پژو 405 خار وسط ABS
کله پلوس 22 خار پژو 405 خار وسط ABS

این کله پلوس در قسمت هزار خاری داخلی تعداد 22 شیار دارد و اگر با دقت به داخل هزار خاری نگاه کنید یک لبه شیار خورده در شعاع انتها آن مشاهده میکند که به معنی خار وسط بودن قطعه اشاره دارد.

تفاوت کله پلوس ABS و ساده

outer-CV-joint_sconto-ir کله پلوس 22 خار پژو 405 خار وسط ABS
outer-CV-joint_sconto-ir-1
کله پلوس 22 خار ABS

تفاوت اصلی بین کله پلوس ABS و ساده دنده اطراف آنهاست که برای فعال کردن سیستم ABS بکار می آید.

اقلام داخل جعبه سر پلوس

  • کله پلوس
  • گریس مخصوص
  • گردگیر ساده پلوس
  • مهره پلوس
  • خار پلوس
  • اشبیل
  • بست فلزی کوچک
  • بست فلزی بزرگ

تفاوت سر پلوس خار از ته و سر پلوس خار از وسط

کله پلوس برای اینکه در جای خود روی شفت (میله پلوس) به درستی قرار بگیرد به وسیله یک خار ساده حلقه ای، فنری با آلیاژی قوی به هم متصل می شوند.

در کله پلوس ها جای خار متناسب به مدل خودرو یا سال تولید همان خودرو متفاوت است. و به طور معمول در این زمان که در حال تولید این متن هستیم به این چند مدل تقسیم میشوند.

  • خار ابتدا
  • خار وسط
  • خار انتها

سر پلوس خار ابتدا چیست ؟

خار جلو
خار اول
خار پیش

اصطلاحات مکانیکی

این مدل از کله پلوس در خودروهای ساخت ایران در این زمان که در حال نوشتن هستیم کم مصرف می باشد.

به طور مثال در کله پلوس 19 خار ساده و ABS پراید از شرکت سایپا این تکنیک استفاده می شود. زمانی که قطعه مورد نظر را برعکس کنیم طبق تصویر پایین یک فرو رفتگی در ابتدای هزار خاری داخلی دارد که باعث ثابت ماندن شفت در هزار خاری می شود.

1402-02-outer-CV-joint_sconto-ir _Pride-19th-Abs-1 کله پلوس 19 خار پراید ABS خار ابتدا
کله پلوس 19 خار پراید ABS خار ابتدا
1402-02-outer-CV-joint_sconto-ir _Pride-19th-Abs-2 (خار دوشاخی )خار کله پلوس 19 خار پراید
(خار دوشاخی )خار کله پلوس 19 خار پراید

سر پلوس خار وسط

به اشتباه خار انتها
خار وسط
خار لبه
خار میانی

اصلاحات مکانیکی

برای تشخیص این مدل از کله پلوس ها باید به داخل هزار خاری داخلی توجه کنید. برای صحولت این کار می توانید از انگشت برای حس لامسه استفاده کنید. یک شیار در شعاع هزار خاری داخلی باید وجود داشته باشد (یک فاصله بین هزار خاری ها در شعاع داخلی)؛ محل وجود این شیار متناسب به مدل کله پلوس و ماشین فرق دارد.

سر پلوس خار انتها

خار انتها
خار ته
خار آخر
بی لبه

اصلاحات مکانیکی

این مدل کله پلوس دقیقا برعکس مدل خار ابتدا است. خار به سر شفت وصل می شود و به داخل هزار خاری فشار پرس می شود تا از آن طرف هزار خاری داخلی بیرون بیاید و داخل هوزینگ کله پلوس قرار بگیرد و باز هم برای تشخیص این مدل از کله پلوس سراغ حس لامسه میرویم و این بار نباید هیچ شیاری وجود داشته باشد.

کلام آخر

در هنگام فروش قطعه و حتی برای خرید فروشگاه خودتان باید به تمام موارد فوق توجه داشته باشید چون در قطعات مکانیکی جای هیچ اشتباهی وجود ندارد و فروختن قطعه اشتباه به مشتری خسارات جبران ناپذیری، دارد زیرا به جز کثیف شدن و از شکل و فرم نو افتادن قطعه، اگر شافت به همراه خار داخل سر پلوس رفته باشد برای خارج کردن شفت باید حتما با دستگاه کشش بیرون آورده شود که مطمئنا از عملکرد و عمر قطعه بسیار کم میکند.

به یاد داشته باشید اگر قطعه کله پلوس به هر دلیلی کثیف شد و خواستید تمیز کنید تحت هیچ شرایطی از بنزین و تینر استفاده نکنید بهترین حالت این است که گیریس یا کثیفی روغنی به همان حالت خود باقی بماند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید