مجموعه پلوس خودرو

یکی مهمترین سیستم‌های فنی خودرو سیستم انتقال قدرت است که از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل می‌شود. این اجزا که هر یک از اهمیت خاصی برخوردارند، در کنار هم فرآیند انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها را انجام داده و موجبات حرکت خودرو را فراهم می‌آورند. اجزای سیستم انتقال قدرت بزرگ یا کوچک هستند اما این ابعاد تعیین کننده اهمیت آن‌ها نیست. بلکه این سیستم تنها در صورت صحت و سلامت تمام اجزا قادر خواهد بود به خوبی به وظایف خود عمل کند. بنابراین هریک از این قطعات کوچک و بزرگ می‌توانند یک جزء حیاتی محسوب شوند. پلوس یکی از این اجزای مهم است و امروز می‌خواهیم با تمرکز بیشتر بر این قطعه عملکرد، کارایی، علل و علائم خرابی آن را بررسی کنیم.

مجموعه پلوس ماشین چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

مجموعه پلوس خودرو

پلوس را شاید بتوان از اجزای دیفرانسیل دانست. دیفرانسیل نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم انتقال قدرت خودرو است. در واقع نیروی تولیدی توسط موتور پس از طی مسیر خود از کلاچ، گیربکس، میل گاردان به دیفرانسیل می‌رسد. در این مرحله قدرت از طریق دیفرانسیل به چرخ‌های متحرک خودرو منتقل می‌شود. انتقال دهنده‌ی اصلی نیروی محرکه به چرخ‌ها پلوس است که از یک سو به دیفرانسیل و از سوی دیگر به چرخ‌های متحرک خودرو متصل است.

در واقع بسته به نوع دیفرانسیل خودرو پلوس روی چرخ‌های عقب، جلو یا دو ردیف چرخ‌های خودرو قرار دارد. به بیان بهتر پلوس میله‌ای است که بین دیفرانسیل و چرخ‌ها قرار گرفته و ضمن اتصال این دو بخش، انتقال نیروی چرخشی دیفرانسیل به چرخ‌ها را برعهده دارد. این قطعه در دو سمت دیفرانسیل و برای برقراری ارتباط با هر چرخ به صورت جداگانه تعبیه می‌شود و در بخش اتصال به چرخ‌ها فرمی متحرک و مفصل گونه دارد. این حالت خم شونده و متحرک برای جلوگیری از شکستگی پلوس هنگام دور زدن خودرو است.

اجزای پلوس

نمای سه بعدی مجموعه پلوس خودرو

پلوس خودرو در عین سادگی یک قطعه با اجزای کوچک‌تر است که در عین اتصال دیفرانسیل به چرخ‌ها، انتقال قدرت به آن‌ها را نیز انجام می‌دهد. این اجزا باید به گونه‌ای عمل کنند که نیروی چرخشی دریافتی از دیفرانسیل را با کمترین هدر رفت انرژی به چرخ‌ها منتقل کنند. اجزای مجموعه شامل موارد زیر می‌شود:

سر پلوس

این قطعه در دو سر شفت قرار دارد و از یک سو با سه‌شاخه درگیر با گیربکس در ارتباط است و از سوی دیگر مجموعه را به چرخ‌ها متصل می‌کند. نقش اصلی آن انتقال آخرین مرحله انتقال نیرو است. در واقع سرپلوس بخش متحرک انتهای پلوس و محل اتصال آن به چرخ‌ها است و جهت چرخش پیچشی پلوس استفاده می‌شود.

مجموعه پلوس خودرو

مشعلی

سه شاخه‌ی داخلی پلوس را در خود جای می‌دهد و آن را به دیفرانسیل و گیربکس متصل می‌کند. سه شاخه خود درون جعبه دنده قرار دارد.

گردگیر

قطعه‌ای مخروطی است که از ورود گرد و خاک به سرپلوس جلوگیری می‌کند. از آنجا که پلوس در قسمتی قرار دارد که احتمال نفوذ گرد و خاک به داخل آن بسیار زیاد است و این گرد و خاک در عملکرد صحیحش تاثیربسزایی دارد باید در سرویس‌های دوره‌ای خودرو سلامت این قطعه‌ی لاستیکی مورد بررسی قرار گیرد تا از خرابی احتمالی سرپلوس جلوگیری شود. گردگیر معمولا بخش‌هایی از پلوس که روغن و گریس‌کاری می‌شوندمانند سرپلوس و سه‌شاخه و مشعلی را پوشش می‌دهد.

سه‌شاخ

سه شاخه نیز با چرخ‌ها و مشعلی درگیر است و درون سرپلوس قرار دارد. این بخش حرکت طولی پلوس را در کنار تکمیل حرکت چرخشی سرپلوس تامین می‌کند. این قطعه در صورت خرابی در خودروی در حال حرکت ایجاد لرزش می‌کند. تامین حرکت طولی پلوس توسط سه‌شاخه عبور خودرو از ناهمواری‌ها را ساده و راحت‌تر می‌کند.

میل پلوس

میله‌ای که بین دو سر پلوس قرار دارد و انعطاف لازم را در این قطعه ایجاد می‌کند. به میل پلوس شافت نیز گفته می‌شود. جنس و فرم شافت به دلیل فشار زیادی که متحمل می‌شود، قطور و از آلیاژهای محکم است.

به این ترتیب سر پلوس، سه‌شاخه و گردگیر قطعاتی هستند که به صورت مشابه در دو سر مجموعه قرار دارند. مشعلی نیز در سمتی که پلوس به گیربکس و دیفرانسیل متصل است تعبیه می‌شود. اتصال پلوس به دیفرانسیل معمولا از طریق یک هزار خار دنده‌ای صورت می‌گیرد.

نمای کامل یک مجموعه پلوس کامل سایز کوتاه

تفاوت پلوس خودروهای دیفرانسیل عقب با دیفرانسیل جلو

انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها، در خودروهای دیفرانسیل عقب، به این صورت است که نیرو از گیربکس به میل گاردان و از طریق آن به دیفرانسیل منتقل می‌شود. سپس پلوس‌ها که رابط دیفرانسیل و چرخ‌ها هستند این نیروی چرخشی را به به چرخ‌ها ارسال کرده و خودرو موفق به حرکت می‌شود. اما در خودروهای دیفرانسیل جلو یا محور محرک جلو نیرو دیفرانسیل درون جعبه دنده قرار دارد. به همین دلیل گیربکس این خودروها معمولا بزرگتر از گیربکس خودروهای دیفرانسیل عقب است.

در خودروهای محور محرک عقب، دیفرانسیل در یک سیستم و پوسته‌یجدا روی اکسل عقب خودرو نصب می‌شود. در خودروهای دیفرانسیل جلو، نیرو در مسیر انتقال خود مستقیما از گیربکس به دیفرانسیل منتقل می شود. سپس از دیفرانسیل که درون جعبه دنده قرار دارد به پلوس‌های دو سر آن ارسال و از طریق آن‌ها به چرخ‌ها می‌رسد. به این تریتب در خودروهای دیفرانسیل جلو هدر رفت قدرت و نیرو کاهش یافته، همچنین انتقال قدرت با سرعت بیشتری انجام می‌شود. علاوه بر اینکه گاردان از خودرو حذف شده و وزن آن کاهش می یابد.

مجموعه پلوس دیفرانسیل عقب با فنر بندی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید